S³ownik Krasnoludów z Faerunu

A
ae - z³oto
aelin - wyrób ze z³ota
aetharn - ¿±dza z³ota
agland - miecz
alagh - chwa³a, chwa³a w bitwie
ar - ci±æ, siekaæ lub zostawiæ otwarte
arglar - zar¿n±æ
arglary - zwykle oznacza dobr± walkê i czêsto jest u¿ywane do opisywania krwawych bitew z orkami
arau - wielki, du¿y, olbrzymi
auraglor - morze, ocena (dos³ownie "wielkie jezioro")
B
barak - krêgos³up, si³a, tarcza
bedorn - niewiara, k³amstwa, pomy³ki, przesada
beldarak - zdrada
beldarakin - zdradliwe istoty
burakin - przej¶cie
C
calass - z³odziej, ³otr, niegodny zaufania
caurak - grota (du¿e pomieszczenie, tylko pod ziemi±)
corl - zabiæ
coral - zabójca
D
daern - znajome, znane (miejsca, cecha lub istota)
dauble - skarb lub co¶ cennego (l. mn. daubles)
deladar - zst±piæ, zej¶æ na dó³
deladaraugh - zgin±æ w walce
delvar - kopaæ
delve - wykop, tunel, kopalnia, podziemny dom
donnar - ruda metalu
dunglor - podziemne jezioro
dunlur - podziemna rzeka
E
endar - jaskinia (na powierzchni ziemi, w ¿aden sposób nie po³±czona z podziemnymi tunelami)
F
faern - dom
findar - szczê¶cie, fart, szansa
fohra - ogieñ
G
glor - jezioro
gordul - "bogowie, uchowajcie" lub "bogowie, spójrzcie na to" (wyraz zaskoczenia lub rozpaczy
glander - klejnoty, równie¿ naturalne, nieobrobione kamienie
H
halaur - podarunek
hurnden - zap³ata
I
ilith - umowa, zaufanie s³owu honoru kogo¶
J
jargh - ¿artowni¶, idiota (czêsto stosowane w stosunku do halflingów)
K
kesmarex - zemsta króla
kuldjargh - berserker lub kto¶, kto jest nieuwa¿ny w bitwie (dos³ownie "idiota z toporem")
kuld - topór
kuldar - wojownik (dos³ownie "rêbacz z toporem")
L
levasst - przej¶cie ³±cz±ce podziemie z powierzchni±
lhar - dziura, szczelina, (górska) prze³êcz
llargh - niestabilny kamieñ, nieodpowiedni o pracy lub niebezpieczny
lur - rzeka, strumieñ, zatoka
llur - du¿a (szeroka) rzeka
lurgh - trzêsawisko, bagno
lurmurk - mokrad³o (ukryte wody)
M
morndin - szczyt, wysoko¶æ (g³ównie u¿ywane w stosunku do gór, lecz czasem u¿ywane równie¿ w stosunku do rang pewnych jednostek lub wysokich istot)
mrin - wspinaæ siê
mrinding - wspinanie siê
mur - nie zgodziæ siê, odmówiæ
murmel - k³óciæ siê, debatowaæ
murmelings - argumenty, krytyka, s³owa sporu
N
norogh - potwory, z³e lub niebezpieczne istoty albo si³y (szczególnie nieznane lub niezidentyfikowane)
noror - wrogowie (znani)
noroth - ziemia, teren lub legowisko wroga (l. mn. norothin)
O
ol - magia, magiczna moc lub magiczne przedmioty
olara - naturalna magia, nie u¿ywana i nie podlegaj±ca wp³ywowi jakich¶ istot
olor - ¶wiat, wszystkie ziemie, wszystkie tereny Torilu znane i widziane przez krasnoludy
olyauthil - magiczna winda
P
parlyn - odzienie, szczególnie zwyczajny lub oczekiwany (odpowiedni lub pasuj±cy) strój
R
raugh - ¶mieræ, koniec (szczególnie w przypadku sporów rodzinnych lub romansów)
rrin - nad, ponad
rorn - zniszczenie, dewastacja, wojna
rorntyn - pole bitwy
rune - znajome, znane
runedar - dom, znajome miejsce, schronienie
S
sabrak - pêkniêcie, skaza
samman - zaufany przyjaciel, tarczowy brat (kompan w bitwie)
samryn - godzien zaufania, uczciwy, czcigodny lub uprzywilejowany
sargh - obrzydliwa rzecz lub wydarzenie; brud; orki lub co¶ zrobionego przez orki
sonn - dobry kamieñ
splendarr - jasne, ¶wiec±ce, piêkne, daj±ce nadziejê
T
taerin - mi³o¶æ (prawdziwa, g³êboka mi³o¶æ)
thalorn - uprzejmo¶æ, uczynno¶æ, troskliwo¶æ, dobry uczynek
tharn - mi³o¶æ, po¿±danie
thord - ko¶æ (l. mn. thorden)
thork - ¶mieræ, odchody, rozk³ad, ¶cierwo, padlina
thudul - los, zguba, pech lub (mówione z ironi±) codzienne weso³e podarunki dobrego losu
tindul - nieostro¿no¶æ, niezrêczno¶æ, co¶ niezrêcznie wykonanego (szczególnie wykutego)
tor - wzgórze, kurhan, pagórek (szczególnie, je¶li jest to naga ska³a w miejscach mniejszych ni¿ góry)
torst - przygoda, zabawa, oczekiwane niebezpieczeñstwo
tyn - pole, otwarte miejsce (na powierzchni ziemi)
U
ultok - miejsce spotkañ, przybycie razem, spotkanie
ultokrinlur - bród (dos³ownie "miejsce spotkañ nad rzek±")
undivver - nadzieja, przysz³y plan, strategia
V
veltel - romans, ¶lub
vallahir - górska ³±ka (dolina w wysokich górach lub p³askowy¿)
vudd - knieja, las
vruden - drewno
vrudenla - drewniane
W
wurgym - brzydota, brzydka rzecz lub istota
wurlur - wartka rzeka (niebezpieczeñstwo)
wurn - woda (szczególnie do u¿ytku lub woda pitna)
X
xoth - wiedza (szczególnie krasnoludzka wiedza lub tajny albo specjalna wiedza)
xunder - tajemnice, mroczne uczynki
Y
yaugh - stopieñ
yaughadar - schody lub kroki
yauthlin - sznur, lina
yauthmair - brak czystej, bezpiecznej drogi
yauthtil - winda
Z
zander - poszukiwacz przygód, ³obuz, lekkomy¶lna m³odzie¿, nieuwa¿na lub nieostro¿na istota
¬ród³o:
· dnd.polter


Wszelkie prawa zastrze¿one. Nazwy u¿yte na stronie s± zamieszczone tylko w celach informacyjnych. Nazwy handlowe i towarów wystêpuj±ce na stronie s± zastrze¿onymi znakami towarowymi lub nazwami zastrze¿onymi odpowiednich firm i zota³y u¿yte wy³±cznie w celach informacyjnych. Made by bigmagic www.mroczni.wojownicy.prv.pl